Centralnym punktem systemu
ZZL jest poprawnie realizowany
proces oceniania pracowników. Dlatego jest to
najbardziej rozbudowany i najważniejszy aspekt tej oferty. Ocenienie
pracowników jest tu traktowane szeroko i dotyczy każdego działania
mającego na celu porównanie pracownika z jakimiś standardami – od oceny
selekcyjnej począwszy, przez ocenę okresową i sytuacyjną do oceny w
kontekście reorganizacji firmy.
Wszystko, co dzieje się w ZZL
ma u podstaw ocenę pracowników.
Punktem wyjścia do dobrze funkcjonującego systemu ZZL jest natomiast
opis stanowiska pracy oraz
model kompetencji. W opisie stanowiska
spotykają się ze sobą wymagania, co trzeba robić (zadania, cele) i jak
trzeba to robić (kompetencje). Wiedząc, co i jak należy wykonywać,
pracownik ma poczucie kontroli nad sytuacją. To nadaje sens jego pracy
oraz motywuje do wysiłku i zaangażowania. Jeśli te starania doprowadzają
pracownika do założonego rezultatu, a ten zostaje sprawiedliwie oceniony
i wynagrodzony, to pracownik czuje satysfakcję i jest efektywny. Taki
bieg wydarzeń zapewnia rzetelny
system okresowych ocen pracowniczych (SOOP).
Wszystko zależy od poprawności SOOP
i zaufania do tego systemu.
SOOP rozpoczyna proces motywowania pracownika i go kończy. Rozpoczyna,
otwierając pewien okres rozmową określającą wytyczne do jego przebycia.
Kończy, zamykając miniony okres ponowną rozmową, która podsumowuje
poziom realizacji ustaleń. By rozmowa spełniła swoją funkcję, menedżer
przez cały poprzedzający ją okres powinien obserwować pracownika.
Podsumowanie tych obserwacji w połączeniu z oceną efektów pracy daje podstawę do całorocznej oceny i przystąpienia do
rocznej rozmowy oceniającej. Jej efektem powinien być kolejny plan
działania określający zadania i cele do realizacji oraz zakres i sposoby
poprawy tego, co jej wymaga. Są to podstawowe elementy
systemu rozwoju pracownika. Jego celem jest wysoka efektywność pracy,
która przynosi korzyści i firmie, i pracownikom. To z kolei jest idea
zarządzania przez cele i wyniki. Klamrą, która to łączy jest
zarządzanie kompetencjami. Warunkiem koniecznym, by te
elementy tworzyły całość i wartość dodaną dla biznesu jest porządek,
poprawność i konsekwencja.
Wszystko bowiem musi być na swoim miejscu i do
siebie pasować. Rzetelnie, nie pozornie.
|